Veranderingen facilitaire markt
Volgens een visierapport dat ABN AMRO onlangs publiceerde, selecteren opdrachtgevers steeds meer op de prijs voor facilitaire diensten. Hoewel de prijs-kwaliteitverhouding uiteraard erg belangrijk is, sluiten steeds meer opdrachtgevers contracten af met goedkope facilitaire bedrijven.
Opdrachtgevers minder loyaal
Ondanks dat 65% van alle bedrijven, de schoonmaakdiensten uitbesteedt en het percentage nog voortdurend toeneemt, is de markt voor schoonmaakbedrijven aan het krimpen. Schoonmaakdiensten blijven echter een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsvoering. Het zijn voornamelijk de ondersteunde diensten die het in tijden van crisis moeten afleggen. Daarnaast zijn opdrachtgevers tegenwoordig minder loyaal aan de schoonmaakbedrijven. Dit komt voornamelijk doordat bedrijven deze diensten zien als een commodity. Dat houdt in dat schoonmaakdiensten weinig onderscheidend zijn tussen verschillende schoonmaakbedrijven en dat de marges laag zijn geworden.
Hogere werkdruk en een lagere kwaliteit
Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven overstappen naar goedkopere schoonmaakbedrijven. Daardoor proberen schoonmaakbedrijven een groter oppervlakte in kortere tijd schoon te maken. Dit zorgt voor meer druk op schoonmakers en een lagere kwaliteit. Bovendien neemt de vraag naar multiservicediensten steeds verder toe, zo verwacht ABN AMRO. VDM Facilitaire Diensten levert een enorm aantal verschillende diensten. Hiermee is onze organisatie een ideale partner voor nu en in de toekomst. Bekijk het overzicht van de diensten op deze website en neem contact op voor meer informatie.